GivingTuesday to inicjatywa zapoczątkowana jako eksperyment społeczny w 2012 roku w Nowym Jorku. Po 2 dniach wyprzedaży – #BlackFriday i #CyberMonday – robimy zwrot i zamiast wydawać – zaczynamy dawać. Dzielimy się tym co mamy – przekazujemy ubrania, wspieramy zbiórki żywności, poświęcamy swój czas na pomoc, wpłacamy darowizny albo też dzielimy się w internecie dobrymi inicjatywami i robimy dobry „hałas”.
W USA od 2012 roku w dzień #GivingTuesday przekazano na cele dobroczynne ponad 1 miliard dolarów, a drugie tyle jeśli policzymy również przekazane produkty i usługi.
Ten ogólnoświatowy ruch dobroczynny, obecny już oficjalnie w ponad 60 krajach na świecie, zachęca do szeroko rozumianego dzielenia się z innymi. Do spojrzenia na nasze otoczenie, na społeczność, w której żyjemy czy uczestniczymy i zastanowienie się co od siebie możemy dać.
W Polsce #GivingTuesday (Dobroczynny Wtorek) stawia dopiero pierwsze kroki i bezpośrednio zaangażowane jest kilkadziesiąt organizacji oraz firm. Każda z nich ma jednak świadomość, że bierze udział w czymś większym. W czymś co jednoczy nas wokół idei dobroczynności, a dzięki zaangażowaniu tysięcy osób oraz siły mediów społecznościowych buduje postawę społeczną i inspiruje do działania.
W tym dniu każdy z nas może wziąć udział w #GivingTuesday w bardzo prosty sposób – nagłaśniając w mediach społecznościowych dobre inicjatywy. Wystarczy opublikować zdjęcie czy filmik, który mówi o dobroczynności i dodać hashtag #GivingTuesday. Dzięki temu dobra wiadomość dotrze nie tylko do naszych znajomych, ale także na drugie koniec Polski, a nawet na drugi koniec świata.
Dla wielu organizacji i firm ten dzień jest okazją do realizowania nietuzinkowych i kreatywnych akcji społecznych – każdy według własnych możliwości. Robią to z pełną świadomością, że im ciekawsze działanie tym większe zainteresowanie wśród internautów i tym dalej dotrze dobra wiadomość.
W tym roku #GivingTuesday obchodzimy we wtorek 3 grudnia.
Liderem ruchu #GivingTuesday w Polsce jest Fundacji FaniMani, której misją jest wspieranie organizacji społecznych w zbieraniu funduszy. Realizuje swoją misję poprzez tworzenie narzędzi umożliwiających współpracę sektora nonprofit z biznesem. Na dzień dzisiejszy z serwisu fanimani.pl prowadzonego przez Fundację FaniMani korzysta ponad 5,5 tysiąca organizacji społecznych oraz ponad 1000 partnerów.